Analiza Due Diligence
Analiza Due Diligence w CKSK Wrocław
24h/7 dni w tygodniu
Due Diligence to forma kontroli firmy, badanie jej kondycji, które zleca się przed zakupem przez zewnętrznego inwestora. Potencjalny kupiec chce dowiedzieć się, jak wygląda oferta, czy jest rzeczywiście dla niego korzystna. Po przeprowadzeniu kontroli otrzymuje całościowy obraz firmy. Zazwyczaj to zadanie zlecone jest zewnętrznym specjalistom.
Historia pojęcia Due Diligence rozpoczęła się od wprowadzenia go w 1933 roku za sprawą przyjęcia Securities Act. Wywodzi się z amerykańskiego prawa cywilnego. W Języku polskim stosujemy tłumaczenie tego słowa na należytą staranność.
Jaki jest cel analizy Due Diligence?
Przeprowadzenie analizy Due Diligence obejmuje analizę kondycji finansowej, handlowej, prawnej, podatkowej i technologicznej przedsiębiorstwa. Wszystko po to, aby dowiedzieć się, jakie są jego mocne i słabe strony. Potencjalny kupiec otrzymuje informacje na temat tego, jakie szanse i zagrożenia mogą być wynikiem zakupu i dzięki temu zyskuje podstawę do negocjacji. Analizę Due Diligence stosuje się najczęściej, gdy właściciel chce sprzedać swoje przedsiębiorstwo, akcje lub udziały, dochodzi do połączenia spółek kapitałowych lub wprowadzenia przedsiębiorstwa do obrotu publicznego. Dzieje się tak również podczas szukania zewnętrznych inwestorów przez firmę, oddłużania oraz wywłaszczania. Analizę Due Diligence wykonuje się w celu zebraniu wszechstronnych informacji, które są potrzebne podczas wyceny wartości przedsiębiorstwa oraz zidentyfikowania czynników, które mają na nią znaczący wpływ.

Due Diligence a audyt
Procedura wykonania analizy Due Diligence
Ważnym aspektem jest podpisanie umowy, aby zabezpieczyć się przed wyciekiem danych z firmy. Zalecana jest jej forma pisemna, gdzie powinno znaleźć się oświadczenie o wykorzystywaniu danych tylko na potrzeby analizy.

Wyniki kontroli analizy Due Diligence
Ostatnim etapem analizy Due Diligence jest przekazanie raportu i omówienie wyników kontroli. Na ich podstawie wszyscy zainteresowani działaniami wobec firmy są w stanie podjąć decyzję o dalszych krokach, ewentualnej współpracy. Raport zawiera plusy i minusy firmy, jej całościowy obraz. Powinien opierać się na faktach oraz twardych, rzetelnych danych. Nie powinno zaistnieć pole do interpelacji, ponieważ wskazywałoby, iż któryś z badanych elementów firmy pozostawia wątpliwości. Analiza Due Diligence pokazuje, że firma nie ma nic do ukrycia, przedstawia jasno wszystkie swoje sfery, dlatego nawet jeśli nie dojdzie do transakcji, to jest traktowana jako pozytywny aspekt. Samemu właścicielowi wskazuje o opłacalności jego biznesu.
Analiza Due Diligence – warto czy nie warto?
