Analiza Due Diligence

Strona główna    –   Oferta   –  Analiza Due Diligence

 

 

Analiza Due Diligence w CKSK Wrocław

24h/7 dni w tygodniu

Due Diligence to forma kontroli firmy, badanie jej kondycji, które zleca się przed zakupem przez zewnętrznego inwestora. Potencjalny kupiec chce dowiedzieć się, jak wygląda oferta, czy jest rzeczywiście dla niego korzystna. Po przeprowadzeniu kontroli otrzymuje całościowy obraz firmy. Zazwyczaj to zadanie zlecone jest zewnętrznym specjalistom.
Historia pojęcia Due Diligence rozpoczęła się od wprowadzenia go w 1933 roku za sprawą przyjęcia Securities Act. Wywodzi się z amerykańskiego prawa cywilnego. W Języku polskim stosujemy tłumaczenie tego słowa na należytą staranność.

Jaki jest cel analizy Due Diligence?

Przeprowadzenie analizy Due Diligence obejmuje analizę kondycji finansowej, handlowej, prawnej, podatkowej i technologicznej przedsiębiorstwa. Wszystko po to, aby dowiedzieć się, jakie są jego mocne i słabe strony. Potencjalny kupiec otrzymuje informacje na temat tego, jakie szanse i zagrożenia mogą być wynikiem zakupu i dzięki temu zyskuje podstawę do negocjacji. Analizę Due Diligence stosuje się najczęściej, gdy właściciel chce sprzedać swoje przedsiębiorstwo, akcje lub udziały, dochodzi do połączenia spółek kapitałowych lub wprowadzenia przedsiębiorstwa do obrotu publicznego. Dzieje się tak również podczas szukania zewnętrznych inwestorów przez firmę, oddłużania oraz wywłaszczania. Analizę Due Diligence wykonuje się w celu zebraniu wszechstronnych informacji, które są potrzebne podczas wyceny wartości przedsiębiorstwa oraz zidentyfikowania czynników, które mają na nią znaczący wpływ.

analiza due diligence

Due Diligence a audyt

Analiza Due Diligence jest błędnie mylona z przeprowadzaniem audytu w firmie. Różnica między audytem, a analizą Due Diligence jest taka, że audyt zazwyczaj obejmuje jeden obszar kontroli i jest związany z zewnętrznym zapotrzebowaniem przedsiębiorstwa. Analiza Due Diligence służy także jako budulec przyczyniający się do optymalizacji firmy. W każdym przedsiębiorstwie analiza przebiega inaczej, a wszystko za sprawą odmiennych warunków poszczególnej branży, kultury firmy czy chociażby ilości pracowników, jaką zatrudnia. W zdecydowanej większości przypadków zlecona jest przez zewnętrznych inwestorów, firmy zainteresowane kupnem. Badanie pomaga wyeliminować zagrożenie, które mogłoby skutecznie odstraszyć inwestora.

Procedura wykonania analizy Due Diligence

Czas trwania analizy zależy od wielkości i zakresu badań przedsiębiorstwa. Zakres, w którym może trwać, waha się pomiędzy tygodniem a okresem sięgającym nawet sześciu miesięcy. Zdarzały się przypadki, iż analiza trwała nawet kilka lat. Jeśli firma nie trudni się w znanej specjalizacji, potrzebny jest czas do znalezienia ekspertów. Analizę Due Diligence zleca się zewnętrznej firmie, ponieważ ważna jest bezstronność i rzetelność w tej kwestii. Na wybór firmy wpływa między innymi jej renoma i opinie, oferowani specjaliści w danej dziedzinie, przewidywany czas badań oraz cena. Do wykonania analizy Due Diligence potrzebni są eksperci z różnych dziedzin, między innymi rachunkowości, ekonomii, nieruchomości, technologii, a także prawa.
Ważnym aspektem jest podpisanie umowy, aby zabezpieczyć się przed wyciekiem danych z firmy. Zalecana jest jej forma pisemna, gdzie powinno znaleźć się oświadczenie o wykorzystywaniu danych tylko na potrzeby analizy.

ksiegowosc-spolki-komandytowej/

Wyniki kontroli analizy Due Diligence

Ostatnim etapem analizy Due Diligence jest przekazanie raportu i omówienie wyników kontroli. Na ich podstawie wszyscy zainteresowani działaniami wobec firmy są w stanie podjąć decyzję o dalszych krokach, ewentualnej współpracy. Raport zawiera plusy i minusy firmy, jej całościowy obraz. Powinien opierać się na faktach oraz twardych, rzetelnych danych. Nie powinno zaistnieć pole do interpelacji, ponieważ wskazywałoby, iż któryś z badanych elementów firmy pozostawia wątpliwości. Analiza Due Diligence pokazuje, że firma nie ma nic do ukrycia, przedstawia jasno wszystkie swoje sfery, dlatego nawet jeśli nie dojdzie do transakcji, to jest traktowana jako pozytywny aspekt. Samemu właścicielowi wskazuje o opłacalności jego biznesu.

Analiza Due Diligence – warto czy nie warto?

Ze względu na fakt, iż analiza Due Diligence pozwala dokładnie poznać firmę, jest bardzo przydatnym badaniem. Często wykonuje się ją w celu sprzedaży i w momencie, kiedy do niej nie dochodzi, pojawia się pytanie, czy tak naprawde była ona potrzebna. Zdecydowanie tak, ponieważ daje pogląd na każdą sferę firmy, pozwala ukazać wszelkie jej słabości oraz mocne strony. Bardzo dobrze świadczy to o przedsiębiorstwie, ponieważ udowadnia, że nie ma zupełnie nic do ukrycia. Wyniki analizy Due Diligence mogą wpłynąć na kondycję firmy, wzmocnić i poprawić znacząco jej wizerunek. Dla potencjalnego inwestora daje pogląd, iż firma jest godnym zaufania partnerem biznesowym. Samo przeprowadzenie analizy Due Diligence jest trudne, ponieważ wymaga ogromnego doświadczenia i wiedzy, aby móc zrozumieć i zauważyć istotne szczegóły. Dlatego, analiza zlecana jest specjalistom, którzy mieli wcześniej styczność z tego typu tematami.

Analiza Due Diligence

Centrum Księgowe Spółek Kapitałowych

The business focus of CKSK is comprehensive accounting, HR and legal services for companies and business organisations, with particular emphasis on commercial law companies. Partnerships limited by stocks form the largest group of CKSK customers. We provide our accounting services in compliance with the applicable laws: the Accounting Act of 29 September 1994, the Corporate Income Tax Act of 15 February 1992 and the Goods and Services Tax Act of 11 March 2004, as amended from time to time, as well as other legal acts that apply to the preparation of tax returns for businesses (PIT-11, PIT 40, PIT 8R, PIT 8AR).