Rachunkowość i księgowość są dwoma podstawowymi dziedzinami zarządzania finansami w każdej firmie. Przez swoje powiązanie często traktuje się je jako synonimiczne pojęcia, co w rzeczywistości jest błędem. Jakie zatem różnice wyróżnia się między rachunkowością a księgowością?
Czym jest rachunkowość?
Rachunkowość jest opisana jako proces zarządzania finansami firmy, który zawiera nie tylko zbieranie, przekształcanie i prezentowanie informacji finansowych, ale także ich analizę i ocenę. To dzięki rachunkowości można uzyskać informacje na temat sytuacji finansowych firm w konkretnym okresie, w tym dane o przychodach, kosztach bezpośrednich i pośrednich oraz rentowności prowadzonych działalności gospodarczych. Można stwierdzić, że rachunkowość to dziedzina, która za pomocą określonych metod i mierników pieniężnych identyfikuje wydarzenia wpływające na finanse organizacji. Te dane pomagają w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących rozwoju całego przedsiębiorstwa i pozwalają na szybkie reagowanie w sytuacjach wymagających poprawy jego kondycji finansowej.
Cechy rachunkowości
Wśród kluczowych cech dziedziny zarządzania finansami, jaką jest rachunkowość, wyróżnić można utrzymanie ciągłości bilansu, dokonywanie wpisów księgowych na podstawie dokumentów potwierdzających wydarzenia gospodarcze czy regularne prowadzenie kontroli wewnętrznych. Ponadto charakterystyczne dla rachunkowości jest to, że wszystkie zdarzenia gospodarcze wyrażane są mierniku pieniężnym oraz obowiązują zasady podwójnego zapisu, umożliwiającego stałą weryfikację urządzeń księgowych.
Główne działy rachunkowości
Prowadzenie rachunkowości obejmuje trzy działy. Zaliczają się do nich: księgowość, rachunek kosztów i sprawozdawczość finansowa. Wynika z tego więc, że księgowość jest pojęciem znacznie węższym niż termin rachunkowości.
Wszystkie te współdziałające ze sobą gałęzie mają za zadanie dostarczać w pełni rzetelne i wiarygodne informacje na temat sytuacji majątkowej firmy. To właśnie dzięki rachunkowości możliwe staje się spojrzenie na całą organizację nie tylko z perspektywy finansowej, ale też zarządczej, budżetowej, bankowej i podatkowej.
Czym jest księgowość?
Tak jak wspomniane zostało wcześniej, księgowość jest tylko integralną częścią rachunkowości, ukazującą pełny obraz działalności gospodarczej firmy. Stanowi proces rejestrowania działań gospodarczych przedsiębiorstwa, włączając w to zakupy, sprzedaże, inwestycje w reklamę, wynagrodzenia dla pracowników i koszty podatków. W skrócie księgowość jest uniwersalnym systemem informacyjno-kontrolnym, pozwalający na przepływ wartości pomiędzy podmiotami. Jest więc bardziej praktycznym pojęciem niż rachunkowość.
Zakres obowiązków księgowych
Osobami odpowiedzialnymi za dział księgowości w firmie są księgowi. Do zakresu ich obowiązków zaliczyć można sporządzanie niezbędnych dokumentacji, prowadzenie ksiąg rachunkowych czy dokonywanie wycen aktywów i pasywów. Ponadto zatrudnieni w księgowości ludzie odpowiadają za składanie deklaracji podatkowych oraz ZUS, tworzenie zestawień sald i obrotów przedsiębiorstwa, a także katalogowanie dokumentacji. Weryfikują również dowody księgowe pod kątem ich poprawności i legalności.
Organizacje pozarządowe a obowiązek prowadzenia księgowości
Wszystkie organizacje, które zarejestrowane są w Krajowym Rejestrze Sądowym, podlegają obowiązkowi prowadzenia księgowości. Ma to na celu zapewnienie przejrzystości całego funkcjonowania firmy. Przedsiębiorstwa posiadające działalność gospodarczą są zobowiązane do sporządzania pełnej księgowości, podczas gdy inne organizacje mogą pozostać przy księgowości uproszczonej, czyli skupiającej się na ewidencji informacji o kosztach i przychodach.
W CKSK świadczymy kompleksowe usługi księgowe i rachunkowe, a swoją wiedzę opieramy na kilkunastoletnim doświadczeniu. Zaufaj naszym wykwalifikowanym i w pełni zaangażowanym specjalistom. Postaw na wysoką jakość i rzetelność z CKSK!